Sportief & cultuur

De Dr. J. A. Gerth van Wijkschool is een Sportieve School. Onze leerlingen doen veel aan bewegen en sportieve activiteiten en er is ruime aandacht voor Sport als belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl.

Wij willen onze leerlingen laten ervaren dat sporten leuk is en hen daarmee op het spoor zetten van “Een Leven Lang Blijven Bewegen’. Iedere groep krijgt 2 keer in de week ‘Gym’ van een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Daarnaast zijn er door het jaar heen tal van activiteiten waarbij bewegen en sport voorop staan.

Bewegen is voor de ontwikkeling van kinderen van groot belang. Sommige leerlingen blijven op motorisch gebied wat achter bij hun leeftijdgenootjes. Voor hen is er Club Extra, een gymles waarin ze in een klein groepje extra aandacht krijgen. Ze werken, onder leiding van de vakleerkracht bewegingsonderwijs, aan speciale oefeningen die hun motorische ontwikkeling een steuntje in de rug geeft. Deelname aan Club Extra is op uitnodiging van de vakleerkracht bewegingsonderwijs.

Leerlingen uit groep 5 gaan één keer per week zwemmen. Ons streven is dat iedere leerling van onze school minimaal het zwemdiploma A behaalt vóór het einde van de basisschool. Lukt dat niet dan organiseert SCOOL lessen ‘vangnetzwemmen’ voor kinderen zonder zwemdiploma.

Naast dit reguliere sportaanbod kunnen kinderen op onze school meedoen aan een uitgebreid programma met Naschoolse Sportactiviteiten.

SCOOL, School Sportclub Onderwijs Omgeving Laak, is inmiddels een bekend begrip op onze school. In samenwerking met 6 andere basisscholen in Laak organiseert SCOOL in drie periodes per schooljaar Naschoolse sportlessen voor de leerlingen. Kinderen kunnen zich inschrijven voor de (gratis) wekelijkse sportlessen en hebben zo de kans om lekker te sporten, maar ook om kennis te maken met sporten die ze misschien nog nooit eerder hebben beoefend; en na ca. 12 weken is er een nieuw sportaanbod, met daarin weer volop keuze om iets anders uit te proberen.

Inmiddels beperkt het aanbod van SCOOL zich niet meer alleen tot sport; ook creatieve en culturele activiteiten zoals Kleding Maken, Schilderen en Toneel, behoren tot naschoolse mogelijkheden.

Onder schooltijd wordt aandacht besteed aan de creatieve en culturele ontwikkeling van onze leerlingen. Naast leren zijn de leerlingen ook creatief bezig met handvaardigheid, textiel, tekenen en muziek. Deze vakken brengen evenwicht in het lesprogramma. Toch zien we deze vakken niet louter als ontspanning; ook hierin streven we het volgen van leerlijnen na.